Les empreses són cada vegada més conscients que la transformació digital és una prioritat per a la seva supervivència. No obstant això, només un 20% de les companyies d’arreu del món està implementant mesures per fer-la efectiva.
En aquest article expliquem quins són els reptes de la transformació digital, els principals impediments amb els quals es troba i les millors estratègies per implementar-la.
Què és la transformació digital?
La transformació digital engloba l’aplicació de les noves tecnologies en les pràctiques, processos, productes i funcionalitats de les companyies. Té com a objectiu millorar el valor dels clients, gestionar riscos i afrontar noves oportunitats de negoci.
Cada empresa és diferent i, per tant, l’estratègia de digitalització dependrà de les característiques, objectius i dimensions de cadascuna d’elles. Ara bé, hi ha certes recomanacions que tota companyia ha de seguir per fer de la transformació digital una realitat.
Més que un canvi tecnològic
No sempre és fàcil començar a treballar amb la digitalització. Les empreses es troben amb diversos impediments a l’hora d’aplicar-la: falta de pressupost i de recursos, poc suport executiu, falta d’experiència i/o habilitats, etc.
Perquè la transformació digital sigui efectiva, ha de tenir un objectiu clar, una estratègia ben planificada i un equip preparat. Per això, seran importants factors tècnics –integració de la tecnologia en les empreses, gestió i anàlisi de dades, nous coneixements tecnològics– així com també factors humans. La digitalització de les empreses implica un canvi cultural i, com qualsevol altre procés, depèn de les persones que l’executin.
Cinc claus per a la digitalització
La transformació digital no només implica millores tecnològiques, sinó que afecta a l’organització de les empreses i a la seva estratègia de negoci. En resum, podríem definir cinc eixos principals per a la digitalització:
- Estratègia. Situar la transformació digital al centre de l’estratègia empresarial és clau perquè es converteixi en un canvi efectiu.
- Inversió. Tenir un bon pressupost garanteix que es puguin cobrir les despeses i necessitats que sorgeixin.
- Lideratge. Cada empresa ha d’assignar nous rols que actuïn com a agents del canvi en les noves formes de negoci.
- Canvis estructurals. A més de comptar amb persones plenament dedicades a la digitalització, no s’ha d’oblidar que es tracta d’un canvi holístic. Per això, és fonamental la convergència entre els diferents equips i l’organització en xarxa.
- Adaptació i innovació. La tecnologia és canvi constant. De la mateixa manera, els equips i les persones responsables han d’actuar segons les últimes tendències tecnològiques i de mercat.
Creus que la teva empresa està preparada per al canvi tecnològic? Deixa’ns un comentari i explica’ns què significa per a tu la transformació digital.